Thursday 18 September 2014

Review: Het boekenparadijs. De opkomst en ondergang van de grootste boekhandelsketen in Nederland

Het boekenparadijs. De opkomst en ondergang van de grootste boekhandelsketen in Nederland
Het boekenparadijs. De opkomst en ondergang van de grootste boekhandelsketen in Nederland by Hanneke Chin-A-Fo

My rating: 3 of 5 stars

Fascinerend boek over de ondergang van boekenketen Polare, opvolger van Selexyz en De Slegte. Dat was een schok omdat de keten illustere boekhandels als Kooyker in Leiden, Broese in Utrecht en Scheltema in Amsterdam onder de hoede had. Voor boekenliefhebbers als ik zijn dat, en De Slegte, zaken waar ik urenlang met veel plezier heb staan snuffelen.

Uit het boek doemt het beeld op dat niemand in de boekenbranche na de eeuwwisseling een antwoord had op de opkomst van internet, en dat men te optimistisch is geweest over de lange termijnperspectieven van fysieke boekwinkels. Toen men doorhad wat Bol.com kon betekenen was het al te laat.

Bij de overname door ProCures in 2012 lagen Selexyz en De Slegte al op hun gat. De doorstart naar Polare was vooral een afschrijving van de schulden, er werd niet geïnvesteerd. ProCures dacht bij de oplossing in financiële termen. De lange termijnstrategie was gelegen in het verkrijgen van gunstiger voorwaarden van de leveranciers, met name het verschuiven van het verkooprisico. Hier liepen de uitgevers en het Centraal Boekenhuis (waarin ook de concurrenten zijn vertegenwoordigd) uiteraard niet warm voor.

Op korte termijn hoopte men de schuld af te kunnen lossen door nieuwe huurders voor overtollige panden te vinden en daar ‘sleutelgeld’ voor te innen. Dit stuitte op weerstand bij de verhuurders, de familie De Slegte. Het vertragen van de verkoop van het Amsterdamse pand in januari 2014 was de aanleiding tot de betalingsachterstand die leidde tot het faillissement.

Kortom, de Polare-overname in 2012 was sowieso een riskante onderneming, maar de voorgestelde koers botste met de mores en belangen in de boekenwereld.

Belangrijke uitkomst van het boek is wat mij betreft ook nog dat in tegenstelling tot de beeldvorming de mannen van ProCures Polare niet hebben leeg getrokken via bonussen of winstuitkeringen.

Leerzaam voor iedereen die iets met boeken te maken heeft!